Shocking: A List of All the Media Houses Owned by Kenyan Politicians

Printer-friendly versionPDF version

The Standard Group is owned by retired President Daniel Moi, together with a group of associated businessmen, including his former personal secretary Joshua Kulei.

Moi and his son Gideon recently merged their shares in the group and now are the largest shareholders in the group, which also runs Baraza Ltd, the owners of Kenya’s first private owned television station, KTN.

The group also runs the recently launched Swahili station known as Radio Maisha.

Meanwhile, Media Max, a group associated with Deputy Prime Minister and 2012 Presidential hopeful Uhuru Kenyatta, has taken over The People Daily of veteran politician Kenneth Matiba, K24 TV and the Kikuyu language radio station Kameme FM, both formerly owned by media entrepreneur Rose Kimotho.

The group is part of TV Africa Holdings, also owned by the Kenyatta family.

In 2007, TV Africa bought STV from renowned journalist Hilary Ng’weno and now uses the channel to transmit Al Jazeera.

So Media Max now owns two TV stations – STV and K24, a vernacular radio and a daily newspaper.

Media Max is cashing in on management problems in the Standard group and has poached Paul Wanyagah, its former chief operations officer to become CEO.

Kenya Prime Minister Raila Odinga also owns an uptown FM station, Radio Umoja, which targets the youth.

A political ally of Raila who is also the Parliamentary chief whip, Jakoyo Midiwo, for his part owns Lake Victoria FM.

Water Minister Charity Ngilu, also of the Premier’s Orange Democratic Party (ODM), has also acquired Mbaitu FM/SioKamau, a Kamba FM station broadcasting in upper Eastern Kenya.

Royal Media services, which runs the largest number of FM stations in the country is owned by SK Macharia, a business magnate who is a close ally of President Kibaki.

Wits its large portfolio of vernacular stations, the family business has enormous influence, and has not previously shied away from showing open support for the Kibaki administration.

One of Royal Media’s stations – Inooro FM – was named in the Kriegler report as having been involved in instigating the 2007 post-election violence. It was also named in the Kenya Human Rights Commission report on the violence.

Another station named as guilty of inciting violence, Kass FM, has sold a 49 percent stake to another Presidential hopeful, William Ruto.

Kass is owned by a businessman who is an ally of the suspended Higher Education Minister.

Religious organizations have also taken up ownership in efforts to control what goes out in the public.

Protestant churches have acquired Hope FM, the Catholic Church has Waumini FM and Muslims have both Radio Rahma and Iqra Fm.

Najib Balala is now a media owner. Najib bought Sheki Fm , the station Tony Msalame founded and he started Pilipili FM as well.

Ali Mwakwere owns Kaya Fm, which he aggressively used when he was trying to re-gain his seat in a by-election last year.

Country Side Fm is owned by Mututho. It was previously known as Bahasha Fm

One Fm is owned by Henry Kosgey's family.

Source: Ghafla! News

Meg's picture
Meg

Days are gone when we used to be on the same page. I wonder whether this is something to celebrate or mourn....not sure... Is duplication wasteful? Or is reaching every person, in a language they understand, empowering?

Can we trust all information sources and trust they will not disseminate misleading information to innocent wanainchi?

Change can be scary. I now miss good, old VOK.... we all knew the same thing at the same time. :))

Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions to Mwakilishi.com.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Facebook Comments Box

Follow us on Twitter @mwakilishi.

Featured Article

H.E. Ambassador Robinson Njeru Githae, Kenya’s new ambassador to the United States, formally presented his credentials to U.S. President Barack on Tuesday, November 18, 2014 at an Ambassadors’ Credentialing Ceremony held at the Oval Office of the...

2460 reads

Featured Article

Early this week, a group of men pounced on a middle-aged woman and stripped her naked for allegedly being inappropriately dressed.

The incident which has since attracted the attention of the Director of Public Prosecution, Keriako Tobiko ha...

4635 reads

Featured Article

You know that things are thick when citizens living in the diaspora decide to intervene for wrongs committed in their countries in a bid to salvage a situation. The stripping incident not only affected women locally but also the Kenyan women who l...

6904 reads

Featured Article

A British blogger has characterized Kenyans as lazy and non-progressive compare to our East African neighbors. ‘Mzungu MKenya’ says he has been traveling the the East African region frequently for the ten years, but says that in those ten...

3078 reads

SYNDICATED NEWS FEEDS

Aggregated Feeds